HubSpot heeft veel tijd en moeite gestoken in de ontwikkeling van zijn contentmanagementsysteem en is inmiddels een geduchte concurrent voor WordPress. In dit artikel vergelijken we WordPress en HubSpot met elkaar. Ook bespreken we de functies die je als verkooporganisatie nodig hebt om je ROI op te krikken.
De natuurlijke oorsprong van Wordpress
WordPress is al van oudsher het populairste contentmanagementsysteem ter wereld. Het werd oorspronkelijk voor blogs ontwikkeld; daar is in de loop van de tijd niet veel in veranderd. En omdat WordPress al zo lang bestaat, is elke zichzelf respecterende webontwikkelaar wel bekend met het gebruik ervan.
WordPress:
- Is een opensourceplatform dat installatie en hosting vereist.
- Heeft plug-ins en licenties nodig om de functionaliteit uit te breiden.
- Is niet intuïtief.
- Biedt een onbeschreven blad voor ontwikkelaars om aangepaste code te schrijven.
WordPress kent inmiddels talloze concurrenten. Zij richten zich voornamelijk op het verbeteren van drag-and-drop functies om het ontwerpen van websites minder technisch te maken. Toch hebben de meeste maar weinig functionaliteit en integratie-opties.
Door HubSpot ontwikkeld design
HubSpot heeft een native CMS, dat is gebouwd als aanvulling op het hele HubSpot Marketing-, Sales- en Servicepakket. Het wordt daarmee ook geïntegreerd. HubSpot is in korte tijd een serieuze concurrent voor WordPress geworden. Omdat het naadloos is geïntegreerd in het HubSpot-platform, kun je er je hele contentstrategie en klantreis mee verbinden, van blog tot landingspagina en van call-to-action tot e-mail. En dat alles met een intuïtieve gebruikersinterface.
HubSpot:
- Is SaaS, wordt in de cloud gehost, met volledige 24/7-ondersteuning.
- Is vanaf de grond ontwikkeld en kan volledig met HubSpot CRM worden geïntegreerd.
- Is een gebruiksvriendelijke uitbreiding van HubSpot Marketing gebruikersinterface.
Vergelijking van de (verborgen) kosten
WordPress-sites zijn duur in het onderhoud. Je moet plug-ins kopen, testen en onderhouden. Voor het beheer van de website, de hosting, de installatie van updates en het bijwerken van content is een vakkundig ontwikkelingsteam nodig.
Bij WordPress is voor nagenoeg alles wel een plug-in nodig, van het maken van formulieren tot sitemaps, SEO en A/B-tests. Elke plug-in moet apart worden aangeschaft en regelmatig verlengd, waardoor je al snel voor onverwachte kosten komt te staan. Bij HubSpot zijn al deze functies native en zijn de kosten ervan inbegrepen bij je HubSpot-licentie.
De voordelen van HubSpot (SaaS) ten opzichte van WordPress zijn:
- Minder onderhoud, geen onverwachte uitval.
- Geen hostingovereenkomsten die je moet ondertekenen.
- Minder afhankelijk van ontwikkelaars om integraties te onderhouden.
- Geen technische updates of patches die je moet installeren.
- Transparante, voorspelbare kosten.
SaaS is sexy
Je hoort wel eens dat HubSpot CMS ontwerpbeperkingen kent, geen machtigingsinstellingen en beveiligingsfuncties heeft, en dat de webpagina's traag laden. En misschien was dat ook wel een beetje zo, een paar jaar geleden. Maar nu zeker niet meer!
HubSpot beschikt over:
- Een eersteklas team dat zich volledig richt op veiligheid, betrouwbaarheid en snelheid.
- Een Global Content Delivery Network voor het snel laden van pagina's, ongeacht de locatie van de gebruiker.
- Uitmuntende dossiervorming en technisch ondersteuning.
- Gedetailleerde machtigingsinstellingen en partitionering van content.
- Gebruiksvriendelijke contentfuncties in meerdere talen.
- Gratis SEO-tools die met Marketing Platform kunnen worden geïntegreerd.
Marketing aan het roer
Dankzij de gebruiksvriendelijke interface leren marketingteams snel hoe ze webpagina's kunnen aanmaken, testen en implementeren. Daardoor is Marketing niet langer afhankelijk van Projectmanagement en IT om nieuwe webcontent in te plannen, af te stemmen, te ontwikkelen en te testen. Dat geeft Marketing meer tijd om in nauwe samenwerking met Sales nieuwe inzichten te krijgen en snel waardevolle content te creëren en herhalen.
Met HubSpot kun je:
- Snel webpagina's maken en inzetten, dankzij een intuïtieve gebruikersinterface.
- Je branding en ontwerp onder controle houden met sjablonen en CSS-styling.
- De klantervaring centraal stellen op de website, waarbij de maatwerk-content voor elk contactpunt en elke context is geoptimaliseerd.
- Je verkoopteam een volledig overzicht geven in de website-activiteit van elke lead en inzicht in welke content verantwoordelijk is voor de conversie.
- Gebruikmaken van meer dan 800 ingebouwde integraties, zoals WooCommerce, Xero, SurveyMonkey en VidYard.
Stel je dreamteam samen
Het is een radicale verschuiving om je website te zien als een flexibel en dynamisch platform. Een platform waar je, onder leiding van het Sales & Marketing-team, met je klant in gesprek kunt gaan. Een platform speciaal gemaakt om de verkoop te stimuleren. En niet een rigide, merkgebonden, digitale 'etalage' onder streng toezicht van IT en webdesign. We zullen daar best nog aan moeten wennen.
Misschien zijn er wel wijzigingen in de inrichting van de organisatie nodig. Sales en Marketing moeten zichzelf gaan zien als twee kanten van dezelfde medaille en heel nauw gaan samenwerken. IT en Design bepalen niet langer wat er gebeurt, maar worden ondersteunend. En wellicht merk je dat je meer copywriting talent nodig hebt. Het belangrijkste is echter dat de organisatie bij elke beslissing de klant centraal moet stellen – en dat is precies waar de klant thuishoort.