Een van de eerste besluiten die je neemt als nieuwe gebruiker van HubSpot Marketing, is wie je gaat inhuren voor het onboarden van je portal. Kies je ervoor om te onboarden via HubSpot of via een partner? We hebben al een blog geschreven over de verschillen tussen onboarding via HubSpot en onboarding via een HubSpot-partner. In dit nieuwe blog zetten we uiteen hoe Webs dit onderwerp benadert.
Wie gaat jou onboarden?
Laten we eerst vertellen wie er bij je onboardingproces worden betrokken. Webs heeft een team van technische HubSpot-adviseurs, bestaande uit voormalig werknemers van HubSpot, marketeers en designers. Deze technische adviseurs zijn stuk voor stuk HubSpot-experts met een gedegen technische kennis van de HubSpot-tool en de inbound-methodologie. Daarnaast hebben alle technisch adviseurs van Webs al talloze onboardings uitgevoerd. Ze zijn voorbereid op de meest complexe scenario's.
Wat zijn de doelen van onboarding?
Het eerste doel van een marketing-onboarding is de HubSpot-portal zodanig technisch te configureren dat een bedrijf of particulier zijn/haar doelen kan bereiken. Omdat iedereen anders is, zal het eigenlijke doel van onboarding tot onboarding verschillen. Waar de een HubSpot heeft aangeschaft om traffic en leads te genereren, heeft de ander dit misschien gedaan om e-mails te versturen naar een klantenbestand. In elk scenario zijn de basiselementen van onboarding vereist, maar afhankelijk van het doel zijn er ook aanvullende stappen nodig.
Uit welke stappen bestaat het onboardingproces?
Na honderden onboardings heeft Webs een reeks eenvoudige stappen ontwikkeld om nieuwe HubSpot-gebruikers goed en efficiënt te onboarden.
De eerste en belangrijkste stap van elk onboardingproces is het kick-off-gesprek. Het kick-off-gesprek heeft verschillende doeleinden. De belangrijkste zijn kennismaken met je HubSpot-adviseur en vaststellen wat de specifieke doelen zijn van jouw onboardingproces.
Na afloop van dit gesprek start de onboarding. Een van de meer tijdrovende elementen van onboarding is het maken van pagina- en e-mailtemplates. Omdat dit de meeste tijd in beslag neemt, maakt het Webs-onboardingteam zo snel mogelijk een begin met het ontwerpen van de templates. Zowel de pagina- als de e-mailtemplates worden gemaakt aan de hand van de look & feel van je bestaande website. Hierbij integreren we jouw door HubSpot gehoste e-mails en pagina's naadloos in je bestaande website en huisstijl. De e-mail- en paginatemplates worden gecreëerd met de drag-and-droptools van HubSpot. Zo kun je pagina's en e-mails gemakkelijk aanpassen zonder dat je daar ontwikkelaars voor nodig hebt.
Zodra een begin is gemaakt met het ontwerpen van de templates, verschuift de focus naar de technische stappen. Deze omvatten een aantal zaken die essentieel zijn voor het goed functioneren van je portal, zoals data-imports, AVG-instellingen, installatie van de analytische tool, accountvoorkeuren en DNS-instellingen. Meestal zijn deze technische zaken het lastigst om op te zetten, maar de Webs-adviseur zal je tijdens het hele proces bijstaan en begeleiden. Zodra de technische zaken zijn afgehandeld, is je HubSpot-portal klaar voor gebruik!
De laatste stap in het onboardingproces is de evaluatie met de technisch adviseur. We nemen de stappen van het onboardingsproces met je door om na te gaan of alles is uitgevoerd. Ook krijg je tijdens dit gesprek instructies over het gebruik van de gemaakte pagina- en e-mailtemplates en hoe je je HubSpot-portal overzichtelijk kunt houden.
Over het algemeen duurt het Webs-onboardingproces een maand. Daarna heb je een HubSpot-portal waarmee je kunt toewerken naar je inbound-doelstellingen.