Contact

6 redenen om voor HubSpot te kiezen

Ben je op zoek naar een effectief CRM dat in hetzelfde ecosysteem zit als je contentmanagementsysteem (CMS), marketinghub en servicehub? Dan is HubSpot dé oplossing voor jou. 

Je bent op zoek naar software die de marketing- en verkoopinspanningen van je bedrijf kan ondersteunen. Je hebt je waarschijnlijk afgevraagd wat CRM is en verschillende tools bekeken. De kans is groot dat je HubSpot CRM al een paar keer bent tegengekomen. Er zijn allerlei krachtige softwareopties beschikbaar. Ben je op zoek naar een effectief CRM dat in hetzelfde ecosysteem zit als je contentmanagementsysteem (CMS), marketinghub en servicehub? Dan is HubSpot dé oplossing voor jou. 

HubSpot is nog altijd een van de krachtigste en doeltreffendste softwarepakketten die op dit moment verkrijgbaar zijn. Het verbindt alle afdelingen van je bedrijf in één platform. Wat zijn nu de belangrijkste redenen om voor HubSpot te kiezen? Jouw redenen hebben waarschijnlijk alles te maken met jouw specifieke bedrijf. Om je een idee te geven van wat HubSpot voor je bedrijf kan betekenen, geven we hier de 6 belangrijkste redenen om voor HubSpot te kiezen.

1. Geïnformeerde beslissingen nemen op basis van klantdata 

Een van de beste redenen om in HubSpot te investeren is de mogelijkheid om gebruikers te identificeren en hun activiteiten op je digitale en offline platforms (bijv. website, apps, telefoongesprekken, e-mail, etc.) te volgen. Aan de hand van klant-ID's en IP-adressen verzamelt en analyseert HubSpot informatie over je leads, prospects en klanten. Zo beschik je over alle informatie die je nodig hebt om klanten binnen te halen of te behouden.

HubSpot geeft deze informatie op een centraal platform weer in overzichtelijke dashboards en rapporten op maat. Daarnaast kun je geplande communicatie automatiseren op basis van klant- en prospectdata. Zo kunnenje marketing- en salesteams zich richten op de contactgerichte taken. Ook kunnen zij een signaal krijgen als een lead, prospect of klant naar iets bepaalds zoekt, bijna converteert, de interesse in je bedrijf lijkt te verliezen, een bepaalde pagina of een bepaald stuk content bekijkt, een marketing- of salesgekwalificeerde lead wordt of op andere belangrijke momenten waarop er aandacht moet worden besteed aan de klantrelatie.

2. Mogelijkheid om ROI te volgen en te analyseren

Een ander voordeel dat HubSpot met zijn verbonden ecosysteem biedt, naast het gecentraliseerde platform, is de HubSpot-rapportagetool. Met deze ene tool kun je standaardrapporten creëren op basis van de beschikbare templates en kun je rapporten naar eigen inzicht aanpassen en zelfs automatiseren, als je wilt dat de tool rapporten opstelt en verstuurt.

En omdat de tool deel uitmaakt van het HubSpot-ecosysteem, kan hij data uit marketing, sales en je contentmanagementsysteem halen en analyseren. Zo kun je op elk moment een holistisch beeld krijgen van je bedrijfsactiviteiten.

3. Geschikt voor elk type gebruiker

We kennen allemaal dat gevoel van spijt na te hebben geïnvesteerd in nieuwe software die belooft je bedrijf revolutionair te verbeteren, om vervolgens te ontdekken dat de leercurve zo steil is dat de meeste medewerkers de software niet eens kunnen gebruiken. Dit is een probleem bij moderne CRM's. HubSpot wil daar iets aan doen.

HubSpot ging daarvoor zo ver dat ze in het UX- en UI-onderzoek ook een dronken gebruiker testten. De onderzoekers wilden er zeker van zijn dat gebruikers zelfs in beschonken toestand hun weg konden vinden op het platform en het effectief konden gebruiken. Na zorgvuldig kijken en luisteren, kregen ze het voor elkaar.

Voor het uitvoeren van een eenvoudige handeling zijn geen ingewikkelde stappen nodig. Er zijn geen vreemde instellingen die om de paar weken moeten worden bijgesteld. Er is een enorme collectie educatieve content voorhanden om je te helpen of om gratis training te bieden aan personeel (en HubSpot-supportmedewerkers).

4. Automatisering van klantgerichte taken

Bij de eerste 'reden om voor HubSpot te kiezen' noemden we het al even: automatisering. Daar gaan we nu wat dieper op in.

HubSpot is gebouwd met het oog op automatisering voor marketing-, sales- en serviceteams. Telkens als er nieuwe informatie over een lead binnenkomt, werkt HubSpot zijn eigen directory bij zonder dat jij ook maar iets hoeft te doen. Dit betekent dat je, zolang je lead een relatie heeft met je bedrijf, de informatie over hem of haar continu kunt uitbreiden zonder dat je ooit handmatig gegevens hoeft in te voeren.

Het voordeel hiervan is dat je de data vervolgens kunt gebruiken in HubSpot. Of je nu via workflows, verkoopsequenties, e-mails of andere media met je klanten en leads communiceert, dankzij je data kun je deze taken automatiseren. Je kunt een geautomatiseerde workflow maken om leads een e-mail te sturen op bepaalde tijden of nadat ze een bepaald document hebben gedownload. Je kunt zelfs gepersonaliseerde content met ze delen op basis van functietitel, interesse of branche.

Deze tool kan overal in HubSpot worden toegepast, of dat nu op de marketing-, sales- of serviceafdeling is. Stuur je regelmatig follow-upberichten naar een hele lijst prospects, maar alleen nadat ze een bepaald blog of e-mail hebben gelezen? Dan is een geautomatiseerde verkoopsequentie de perfecte oplossing. Wil je websitebezoekers een gepersonaliseerde service bieden? Dat kan met een geautomatiseerde chatbot, die gebruikmaakt van personalisatietokens om direct met de gebruiker te converseren over zijn of haar interesses en vragen.

Dit soort automatisering bespaart je tijd, geld en vooral administratieve ergernis.

5. Integratie in je technologielandschap

Een effectief softwarepakket dat conversaties met klanten kan automatiseren, ROI kan aantonen en eenvoudig nieuwe gebruikers kan onboarden, is natuurlijk geweldig, maar alleen als het geïntegreerd kan worden met de technologie die op andere afdelingen van je bedrijf wordt gebruikt. Met HubSpot is dat geen probleem. Het biedt op één enkel platform plaats aan alle software en tools die een bedrijf nodig heeft. Je hoeft niet langer elke ochtend bij verschillende apps en websites in en uit te loggen; met HubSpot heb je aan één genoeg.

HubSpot is een holistische oplossing voor bedrijven. Het platform omvat een CRM, een CMS, een marketinghub (met onder meer landingspagina's, e-mail, formulieren en workflows) en een servicehub (e-mailticketing, chatbots, servicevragen, enz.). Mocht je daarnaast nog andere software willen gebruiken, dan kan dat. HubSpot kan worden geïntegreerd met andere populaire platformen, zoals WordPress en Magneto (maar ook met Slack, Shopify, Vidyard, Databox, enz.). Maar de kracht van HubSpot is dat je niets anders nodig hebt om je bedrijf goed te runnen - het is een totaaloplossing.

6. Perfect voor het MKB

De laatste vraag die je je kunt stellen als je wilt investeren, is waarschijnlijk heel specifiek voor je bedrijf. Wat kost het, en kan het met ons meegroeien?

HubSpot is niet de goedkoopste software op de markt. Omdat het meegroeit met je bedrijf, is het wel een van de meer betaalbare. De kosten van het platform zijn afhankelijk van de omvang van je bedrijf. Kleine en middelgrote bedrijven betalen dus minder dan grote ondernemingen, maar krijgen toegang tot dezelfde geweldige functies.

De prijsstelling van HubSpot hangt grotendeels af van het aantal gebruikers dat je toegang wilt geven tot het platform en van het aantal contacten binnen je CRM. Dit betekent dat kleinere en flexibelere teams minder betalen, maar toch toegang hebben tot alle functies die nodig zijn om hun contactenbestand te beheren. HubSpot groeit mee met je bedrijf.

Het is een belangrijke beslissing waar je goed over moet nadenken. Maar als je je in een van de genoemde zes redenen herkent, is HubSpot een logische keuze. Je hoeft niet langer te twijfelen. Met het gratis CRM van HubSpot kun je meteen aan de slag met testonderdelen van het platform die geen gevaar opleveren voor je bedrijf. Dankzij de voordelen van geïnformeerde klantdata, aantoonbare ROI, holistische toepassing, geavanceerde automatisering en integratie met al je bestaande platformen, is HubSpot altijd een goede keuze. 

Benieuwd hoe Nmbrs groei realiseerde met inbound en HubSpot?

Lees de case study
Picture of Anne van der Kammen
Anne van der Kammen

Marketing Manager