All-in-one software voor Marketing, Sales en Services: een heldere uitleg over HubSpot
In dit blog worden alle belangrijke vragen van Sales en Marketing professionals rondom HubSpot beantwoord: wat is HubSpot, de software, het ontstaan van de organisatie, Inbound Methodologie, koppelingen en integraties, features en de beste vergelijkingssites.
HubSpot is een (cloud-based) software-platform dat commerciële teams helpt effectief te laten werken aan meer websitebezoekers, leads en (tevreden) klanten. Het biedt drie belangrijke platforms: Sales (een CRM en salestools), Marketing (Marketing Automation software) en Services. Ook heeft HubSpot een eigen CMS.
Organisaties kunnen licenties voor deze 'hubs' los aanschaffen, maar de platforms zijn gebouwd om met elkaar te praten en kunnen dus volledig geïntegreerd worden voor optimale resultaten. Je kunt dus wel stellen dat HubSpot een echt all-in-one platform is:
De software heeft vele beschikbare koppelingen en API's. Een greep uit de CRM platforms die aan HubSpot gekoppeld kunnen worden zijn Salesforce, SugarCRM, NetSuite, Microsoft Dynamics CRM.
Maar zo zijn er nog vele andere slimme Marketing- en Salestools waar HubSpot gekoppeld mee kan worden zoals Zapier, SurveyMonkey, Eventbrite, Hotjar, Shopify en meer. Bekijk hier de koppelingen en integraties "HubSpot Connect" bibliotheek. Op die manier kunnen commerciële teams hun bestaande software laten praten met HubSpot en gegevens uitwisselen om een 'closed loop' rapportage te realiseren.
HubSpot is een van origine Amerikaans platform dat in 2006 is opgericht door Brian Halligan en Dharmesh Shah (ontmoet als afstudeerders aan MIT), die tot op heden nog steeds de organisatie leiden als CEO en CTO. Het hoofdkantoor is gevestigd in Boston in de USA en het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Dublin, Ierland.
Tevens berust HubSpot op de Inbound methodologie, welke vertrekt vanuit het aantrekken van je potentiële klanten door hen te helpen in hun klantreis: pull (lijnrecht hier tegenover staat outbound, welke informatie juist 'opdringt' aan ontvangers. HubSpot gelooft sterk dat klanten tegenwoordig zelf onderzoek doen naar producten en diensten en zelf bepalen wanneer ze content tot zich nemen.
De term "Inbound" is door de oprichters van HubSpot geclaimd en het hele platform en de organisatie ademen deze methodologie. HubSpot is origineel vanuit Marketing-oogpunt vertrokken en stelt dat Marketing, mits goed doordacht en ingericht volgens de juiste processen, een zeer waardevolle bijdrage kan leveren aan het aantrekken van meer websitebezoekers en goede, gekwalificeerde leads voor Sales.
Al gauw heeft HubSpot het gratis CRM platform gelanceerd, omdat zij claimen dat Marketing en Sales geen succes kunnen behalen zonder elkaar. Hun software is volledig ingericht om Inbound Marketing en Sales strategieën toe te passen:
Met Inbound Marketing zorgt de marketing-afdeling voor meer goede website-bezoekers en leads en 'nurturen' ofwel voeden zij de lead met waardevolle content door de funnel (op het juiste moment aanwezig zijn met de juiste content, via de juiste kanalen en bij de juiste doelgroep), zodat Sales een gesprek kan starten met leads die ver genoeg zijn in de aankoopreis. Lees hier meer over de Inbound Marketing methodiek.
Daarnaast kan Sales een Inbound Sales methodiek volgen die hen helpt de juiste leads te identificeren (dit kan passief, door leads die zijn aangedragen door Marketing maar ook Actief, door de markt zelf te bewerken), met kansrijke leads een connectie te maken. Lees hier meer over de Inbound Sales methodiek.
De marketing hub van HubSpot bestaat uit een zeer compleet Marketing Automation platform. Marketing kan de activiteiten structureren, automatiseren en inzichtelijk maken met rapportages. De marketeer kan zelf aan de slag, er is zeer weinig kennis van IT vereist om met HubSpot aan de slag te kunnen.
Daarnaast is er een CMS van HubSpot. Wanneer je een website bouwt – of laat bouwen – op het CMS van HubSpot dan zet je geen op zichzelf staand product neer, maar een heel content-platform. Analytics en rapportage wordt hiermee dus erg gemakkelijk.
De belangrijke functies van het Marketing Automation platform zijn:
Voor Sales professionals biedt HubSpot het (gratis) CRM. Daarnaast is er Sales Professional, dit zijn losse Sales tools. De Sales professional kan stukken efficiënter te werk gaan en heeft alle klanten en prospects op één plek. Sales kan met dit CRM gemakkelijker grip houden op leads en lopende deals.
De belangrijkste functies van het CRM zijn:
De belangrijkste functies van Sales Professional (welke je in combinatie met het CRM kunt inzetten, niet los) zijn:
Origineel is HubSpot begonnen als platform voor Marketeers, en dan met name voor MKB bedrijven. Daar staan ze nu nog steeds bij het grote publiek bekend om. Echter hebben ze de afgelopen jaren flinke stappen gezet om ook voor grotere bedrijven alle wensen te vervullen. Daarmee zijn ze hard op weg de beste SaaS partij op de markt te worden op het gebied van Sales, Marketing en Services.
De lancering van HubSpot Enterprise tools laat zien dat ze een serieus platform neerzetten voor organisaties die in meerdere landen opereren of meerdere business units kennen, of die onderdeel zijn van een groep. Deze organisaties willen in hetzelfde systeem werken, maar hebben behoefte aan onderscheid in belangrijke data en assets.
In bovenstaande afbeelding is te zien dat HubSpot tijdens het INBOUND event in september 2018 de Enterprise suite heeft uitgebreid met de Sales en Service hub. Inmiddels is het in de Enterprise suite ook mogelijk om:
Er zijn verschillende onafhankelijke websites die aanbieders van Marketing Automation platforms en CRM's aan de vergelijking onderwerpen. Hier kun je vaak ook relevante filters toepassen zoals bedrijfsgrootte. Bijvoorbeeld:
Er zijn verschillende partners in Nederland die helpen met het goed op de rit krijgen van je tooling. Deze worden – op basis van de tevredenheid van klanten – ingedeeld op:
Met HubSpot Marketing en Sales software heb je alle tools in huis om meer traffic, leads en klanten te genereren. Maar het optimaal inzetten van HubSpot en Inbound Marketing en Sales hoef je niet alleen te doen. Een HubSpot partner kan jou helpen effectief te groeien in het digitale tijdperk.
Er zijn verschillende HubSpot partners die helpen met het goed op de rit krijgen van je tooling. Deze worden – op basis van de tevredenheid van klanten – ingedeeld op (van laag naar hoog): Silver, Gold, Platinum, Diamond en Elite. Webs is de eerste HubSpot Elite Partner in de Benelux en een van de #5 partners wereldwijd.
Ontdek in een demo welke Marketing en Sales tools van HubSpot je gaan helpen met het realiseren van je commerciële groeiplannen. Klik hier voor meer informatie over de HubSpot Demo.