Veel bedrijven willen outside-in of klantcentraal te werk gaan in hun commerciële proces. Toch lukt dat vaak onvoldoende. Waarom? De meeste bedrijven maken outside-in-denken een middel, in plaats van een doel. Dus er worden wel persona’s en content gemaakt en er wordt aan social selling gedaan, maar professionals in marketing, sales en service worden inside-out aangestuurd op leads, omzet en afhandeltijd. In dit artikel neem ik je mee in een aantal van deze veelvoorkomende fricties en geef ik suggesties voor hoe die frictie is op te lossen.
De meeste bedrijven die HubSpot inzetten in hun commerciële proces, maken niet optimaal gebruik van de krachtige rapportagefunctie in HubSpot. De beperkingen en obstakels die ze ondervinden, hebben vaak niets te maken met HubSpot zelf, maar met hun eigen processen, mensen en data. In dit artikel vertel ik je alles over de valkuilen in HubSpot Reporting en hoe je uit HubSpot op de juiste manier bruikbare inzichten krijgt.
Stel jezelf de volgende vragen om in HubSpot de juiste bruikbare inzichten te krijgen:
Naarmate het technologielandschap in bedrijven zich uitbreidt, wordt het voor het management steeds moeilijker om vast te stellen welke teams welk systeem gebruiken. Hoe komen ze aan hun managementinformatie? De markt telt momenteel ruim 8.000 MarTech-tools. Dat worden er alleen maar meer. Processen en data worden dan ook altijd en overal beheerd.
Na verloop van tijd leidt dit tot een volledig volgelopen tech stack. Het beheer daarvan kost zo veel tijd en energie, dat er voor klanten nog maar weinig overblijft. Onnodig complexe tech stack. maken het voor klantgerichte teams bovendien steeds moeilijker om aan betrouwbare data te komen. Het wordt daarmee zo goed als onmogelijk om klanten de contextuele ervaring te bieden die ze verwachten.
Dit is een van de belangrijkste obstakels waar we als HubSpot-adviseurs mee te maken krijgen wanneer we Reporting instellen voor klanten. Bedrijven gebruiken HubSpot graag om meer inzicht te krijgen. Voor een optimaal gebruik van de rapportagefunctie is het cruciaal om te begrijpen voor welk doel je organisatie het HubSpot-platform heeft geïmplementeerd.
Waarom is dit een obstakel?
Laten we eerst kijken welke rol HubSpot speelt in je bedrijfsprocessen, maar vooral welke rol het niet speelt. De CRM-data van het platform staat centraal in HubSpot. Welke klantgegevens beschikbaar zijn in HubSpot, en welke niet, is afhankelijk van de vraag welke systemen worden gebruikt voor welke bedrijfsprocessen.
Afhankelijk van de HubSpot-onderdelen die je bedrijf gebruikt, kunnen deze processen betrekking hebben op de volgende onderwerpen:
Hoe de functionaliteit van HubSpot je klantgerichte teams helpt om beter zaken te doen
Wat betekent dit?
Data in je andere bedrijfsprocessen (zoals projectmanagement, orderbeheer en -verwerking, productieplanning, financiën en facturering) is in HubSpot niet voorhanden zonder data-integraties. En dat is prima. Gebruik technologie waarvoor ze is bedoeld, in plaats van een systeem met veel geduw en getrek in je bedrijfsomgeving in te passen. Dat leidt alleen maar tot extra frictie in je processen.
Misvattingen over rapportage in verschillende bedrijfsprocessen in HubSpot
Hieronder volgen een paar praktijkvoorbeelden van managementrapportage op C-niveau zoals gebruikers van HubSpot verwachten:
Conclusie: Zorg ervoor dat je aan de hand van de scorekaart of het KPI-rapport van je bedrijf kunt bepalen welke data uit welk systeem komt. Waar heb je mogelijk integratie van data tussen systemen nodig om KPI's te meten en de juiste inzichten te krijgen?
Data is tegenwoordig in verschillende systemen moeiteloos beschikbaar. Wel kunnen misvattingen ontstaan over hoe deze data kan worden benut. Ook kan er een overdaad aan informatie ontstaan, vooral als bedrijven erop gebrand zijn al deze data te verwerken in hun rapporten.
Laten we wat dieper op deze twee onderwerpen ingaan:
Te veel meetpunten
De gemiddelde HubSpot-portal telt momenteel meer dan 300 meetpunten met data waarmee je rapporten kunt opstellen. De meeste teams die rapporten hebben ingesteld in HubSpot, gebruiken in de praktijk niet elk afzonderlijk rapport om de dagelijkse gang van zaken te beheren. Dit leidt tot de genoemde overdaad aan informatie en maakt rapportage in HubSpot nodeloos ingewikkeld.
Stel jezelf de volgende twee vragen:
Kijk je kritisch naar je KPI's en heb je nog steeds te veel cijfers, overweeg dan om de verantwoordelijkheid voor KPI's over verschillende organisatieniveaus te verdelen (lagen aanbrengen in je scorekaart). Zo houd je de controle over wat daadwerkelijk impact heeft op het bedrijf. HubSpot biedt veel flexibiliteit bij het instellen van dashboards met rapporten die specifiek zijn afgestemd op teams, processen of zelfs afzonderlijke medewerkers/vertegenwoordigers.
Conclusie: Begin klein, houd het simpel. Wat is een overkoepelende Key performance indicator (met de nadruk op Key) voor hoe je bedrijf presteert? Je kunt altijd op een meer gedetailleerd niveau kijken als dat nodig is. De kracht van HubSpot Reporting schuilt erin dat je kunt inzoomen op de data waaruit de KPI in het rapport is opgebouwd.
HubSpot-data buiten beschouwing laten bij het instellen van KPI's
Niet elke HubSpot-gebruiker in je bedrijf weet exact welke data in HubSpot beschikbaar is. Daardoor bestaan er vaak wensenlijsten van rapportage-KPI's die volledig los staan van de HubSpot-data (de data is niet 1-op-1 beschikbaar in HubSpot).
Met name als je team net van start gaat met HubSpot, kun je de KPI-rapportage als volgt in de juiste volgorde aanpakken:
Voorbeeld: ROI van marketingcampagnes
Een goed voorbeeld van een rapport dat de meeste bedrijven uiteindelijk willen zien, is de ROI van hun marketingcampagnes. HubSpot geeft je geen inzicht in hoe investeringen van je marketingbudget zich vertalen naar nieuwe klanten. Wel kun je betalende klanten herleiden tot hun oorspronkelijke (marketing)bron of bepalen welke campagnes hebben bijgedragen aan het genereren van die klanten.
Campagneoverzicht van hoe elke afzonderlijke campagne bijdraagt aan het sluiten van deals en het werven van klanten, en met welke omzet.
Als je dat eenmaal weet, kun je vrij eenvoudig bepalen of het een goed idee is geweest om je marketingbudget te investeren in een specifieke campagne.
Conclusie: Vaak zijn er al standaardmeetpunten beschikbaar in HubSpot waarmee je inzicht kunt krijgen in hoe je team presteert.
Wat volgt is een lijst van de meest voorkomende KPI's die je min of meer standaard kunt meten in HubSpot:
Het belangrijkste voordeel van HubSpot Reporting is dat je rapporten kunt maken op basis van alle data in je systeem. De werkelijke uitdaging is om überhaupt over de juiste data te beschikken.
De meetpunten voor de meeste rapporten zijn standaard beschikbaar. Toch zien we in de HubSpot-portal van veel klanten dat data niet daadwerkelijk wordt gebruikt of vastgelegd door de teams die in HubSpot CRM werken.
Vaak komt dat doordat teams zich niet bewust zijn van het belang van deze data voor rapportage, omdat:
We weten nu dus wat de gebruikelijke valkuilen zijn bij het rapporteren in HubSpot. Maar hoe ziet het ultieme overzicht van KPI's in HubSpot er precies uit?
Uiteraard verschilt het ultieme overzicht sterk per bedrijf. Er zijn wel de nodige KPI's die veel voorkomen bij bedrijven die met HubSpot werken.
Laten we eerst kijken hoe de basis van HubSpot-rapportage voor jouw bedrijf eruit zou kunnen zien. Die kun je vervolgens nader uitwerken tot je eigen ultieme KPI-overzicht.
De meest voorkomende key performance indicators in HubSpot
We moeten eerst bepalen wat in HubSpot de belangrijkste gebieden zijn waar C-niveau naar kijkt bij het meten van prestaties:
Sales
Marketing
Service
Sales - Hoe ziet succes eruit?
Ik heb ooit een CEO horen zeggen: "Het behalen van onze sales targets is meer geluk dan wijsheid. We sluiten deals met bedrijven die we helemaal niet op onze radar hadden en verliezen de deals die we hadden moeten sluiten." Met Sales Reporting wist dit bedrijf uiteindelijk grip te krijgen op hun prognose door vast te stellen hoe ze sales bedrijven, hoe ze de benodigde data in HubSpot moeten vastleggen en hoe ze over dit proces moeten rapporteren.
Bij goed gebruik is de dealpijplijnfunctionaliteit in HubSpot CRM enorm krachtig. Het geeft je meer dan genoeg informatie voor een betrouwbaarder prognose en over de manier waarop je salesteam deals sluit.
De 4 rapporten die salesteams in HubSpot het meest gebruiken, zijn:
Deal Stage Reporting (rapportage over dealfase)
Forecasting (prognose)
Recurring Revenue Reporting (rapportage over terugkerende inkomsten) (HubSpot Sales Enterprise)
Tijd in dealfase/dealsnelheid
Hoe maak je deze rapporten bruikbaar:
Marketing & Sales - Hoe ziet succes eruit?
Bedrijven onderschatten vaak wat er nodig is om Marketing en Sales goed te laten samenwerken: doelen en verantwoordelijkheden stellen tussen de teams. Marketing en Sales die samenwerken aan dezelfde bedrijfs- en sales targets moeten rapporteren over twee cruciale KPI's. Het gaat erom vast te stellen hoeveel leads Marketing doorstuurt aan Sales en wat de kwaliteit is van die leads.
Je hoeft daarvoor in HubSpot maar één rapport te gebruiken, dat veel toegevoegde waarde biedt:
Lifecycle Stage Funnel Conversion (trechterconversie levenscyclusfase)
Conversierapportage is de basis van hoe schaalbaar je groei is in het Marketing & Sales-proces, inclusief door Marketing gegenereerde (gekwalificeerde) leads in je prognoserapporten.
Hoe maak je deze rapporten bruikbaar:
Marketing - Hoe ziet succes eruit?
We hebben al vastgesteld wat de belangrijkste KPI is die vaak in het marketingproces wordt gedefinieerd: gegenereerde MQL's. Maar er zijn nog meer KPI's die deel uitmaken van het marketingproces en die belangrijk zijn voor C-niveau:
Marketingprestaties
Als je dit weet, ontdek je snel genoeg welke marketingkanalen het beste presteren - beter nog, of het om "betaalde" of "eigen" media gaat. Zo weet je of je ROI na verloop van tijd beter wordt.
Marketingprestatie-overzicht van hoe je marketingkanalen bijdragen aan het genereren van leads/klanten
Hoe maak je deze rapporten bruikbaar:
Sales - Hoe ziet succes eruit?
Grip houden op de klanttevredenheid wordt moeilijker naarmate je bedrijf opschaalt. Het is immers makkelijker om inzicht te houden in hoe je klanten helpt, als minder mensen contact hebben met dezelfde klanten.
Je kunt het proces in HubSpot schaalbaar maken met een paar KPI's die klantenserviceteams vaak gebruiken voor rapportages tijdens C-niveaumeetings. Ze kunnen een belangrijke impact hebben op klantretentie:
Ticket Pipeline Reporting (rapportage over ticketpijplijn)
Customer Effort Score Reporting (rapportage over klantinspanningsscore)
Net Promoter Score Reporting (rapportage over Net Promoter Score)
Zoals we eerder in dit artikel al zagen, kun je data in HubSpot altijd gedetailleerder bekijken. Bijvoorbeeld om te zien van welke klant je welke score kreeg in een enquête. Zo kun je terugkerende problemen in je bedrijfsprocessen daadwerkelijk identificeren en oplossen.
Hoe maak je deze rapporten bruikbaar:
Ticket Pipeline:
Customer Effort Score:
Samenvatting
Succesvolle marketing-, sales- en serviceteams die met HubSpot werken en rapporten maken, hebben de volgende zaken op orde:
Een goed omschreven marketing- en salesproces is klaar voor implementatie in HubSpot.