In mijn tijd bij HubSpot was er een populair gezegde - “HubSpot is als het lidmaatschap van een sportschool...je ziet de voordelen alleen als je er gebruik van maakt”. Dit gezegde werd gebruikt om het idee te benadrukken dat alleen de aanschaf van de HubSpot-software niet automatisch tot goede resultaten leidt. Resultaten zie je alleen als je de software regelmatig en correct gebruikt.
Regelmatig gebruik van HubSpot bereik je zonder al teveel moeite en met enige planning, maar om de software correct te gebruiken heb je deskundige begeleiding nodig. In het geval van HubSpot bestaat deze begeleiding uit de onboardingdienst. Bij HubSpot zijn nieuwe klanten zelfs verplicht om de onboardingdienst voor al hun Professional of Enterprise-producten aan te schaffen. Als je ooit de HubSpot tarievenpagina hebt bekeken, zie je onder de productprijs een disclaimer dat onboarding vereist is:
Hoewel onboarding verplicht is voor nieuwe klanten, hoeft dit niet altijd te worden uitgevoerd door HubSpot. Klanten kunnen op twee manieren worden ge-onboard:
- HubSpot onboarding - onboarding uitgevoerd door een HubSpot Implementation Specialist (IS)
- Onboarding door een partner van HubSpot - onboarding, uitgevoerd door een bedrijf dat is aangesloten bij het HubSpot-partnerprogramma
Elk van deze opties heeft zijn eigen voor- en nadelen. Hieronder noem ik degene die in mijn ogen het belangrijkste zijn:
Onboarding via HubSpot:
Voordelen:
- De onboarding wordt geleid door HubSpot Implementation Specialists, wat een consistentere onboarding-ervaring oplevert. Je krijgt misschien niet de allerbeste onboarding, maar vrijwel iedere Implementation Specialist heeft de vereiste basiskennis in huis om jou te onboarden. HubSpot biedt zijn medewerkers namelijk een intensieve opleiding.
- HubSpot Implementation Specialists hebben toegang tot andere afdelingen van HubSpot. Dit houdt in dat eventuele problemen waar ze tegenaan lopen, overgedragen kunnen worden aan hogere ondersteuningsmedewerkers, of indien nodig zelfs aan het ontwikkelingsteam van HubSpot.
Nadelen:
- Implementation Specialists worden willekeurig geselecteerd. Dit betekent dat er een kans bestaat dat je ge-onboard wordt door een IS die net begonnen is met zijn/haar functie en nog niet veel ervaring heeft.
- HubSpot onboarding verloopt via een stappenplan. Dit stappenplan heeft weliswaar bewezen resultaten, maar het gebrek aan flexibiliteit betekent dat de onboarding niet is afgestemd op jouw ervaringsniveau of op de unieke situatie van jouw bedrijf.
- HubSpot Implementation Specialists zijn er om jou te trainen en te adviseren. Ze zullen nooit taken binnen het portaal uitvoeren, zoals het importeren van databases, het instellen van DNS-instellingen en het maken van landingspagina's.
- Alle onboarding wordt op afstand uitgevoerd vanuit de kantoren van HubSpot. Dit betekent dat je de Implementation Specialists niet persoonlijk kunt ontmoeten.
- Implementation Specialists worden afgerekend op basis van HubSpot-specifieke statistieken (portalgebruik en klantretentie). Dit betekent dat je IS er alles aan zal doen om jou in staat te stellen de HubSpot-tool te gebruiken. Dit kan een probleem worden als je doelen niet alleen op HubSpot zijn gericht.
- Implementation Specialists richten zich alleen op de HubSpot-tool. In de meeste gevallen zal je IS je niet kunnen helpen met problemen buiten HubSpot, zoals problemen met de integratie van de HubSpot-portal in Salesforce.
Onboarding via een partner:
Voordelen:
- De klant kan kiezen met welke partner hij/zij wil werken. Daardoor heeft de klant meer opties met betrekking tot:
-
- Ervaring - hoeveel jaar ervaring hebben de medewerkers van de partner?
- Expertise - heeft de partner andere klanten in dezelfde branche als jij?
- Locatie - bevindt de partners zich in jouw land/stad?
- Klik - spreekt de cultuur van de partner je aan?
- Partners kunnen werkzaamheden uitvoeren binnen jouw HubSpot-portal. In tegenstelling tot Hubspot onboarding wordt er bij onboardings via partners een proactievere aanpak gehanteerd. Dit betekent meestal dat de contactpersoon van de partner je niet alleen adviseert, maar ook helpt bij het inrichten van je portal.
- Partners kunnen meer dan alleen assisteren met HubSpot. Zo kan een partner ook aanvullende componenten bieden, zoals het verzorgen van integraties met andere software in je technologiestapel.
Nadelen:
- Er bestaan ook slechte partners. Om een HubSpot-partner te worden, hoef je je alleen maar aan te melden voor het programma – de lat ligt heel laag. Dit heeft geleid tot een toestroom van nieuwe partners (inmiddels meer dan 4000). Ook heeft dit geleid tot onbevredigende onboardingdiensten van partners. Anders dan bij de HubSpot-onboarding, die garant staat voor een consistente ervaring, kun je bij onboarding via een partner te maken krijgen met mensen die niet weten wat ze doen. Om het risico op een minder ideale partner te beperken, kun je wat onderzoek doen aan de hand van de HubSpot partnerlijst. In deze lijst kun je partners filteren op basis hun klantbeoordelingen en rang (hoe hoger de rang, hoe meer HubSpot-klanten ze hebben).
Uiteindelijk hangt de juiste keuze voor onboarding helemaal af van je eigen omstandigheden. Ik hoop dat dit blog je in elk geval wat meer informatie heeft gegeven voordat je een besluit neemt!